fiestazuinigstesportiefstesnelste

Afgelopen weekend besteedde RTL Autowereld aandacht aan maar liefst drie Ford Fiesta modellen. Lees verder en bekijk de video!

fordvoorruitquickclear

Amsterdam, 24 november 2011 - Naaldhakken, cd-doosjes, creditcards en blote handen hebben één opvallend iets gemeen – zij zijn ooit door Europese automobilisten gebruikt om sneeuw en ijs van een voorruit te verwijderen.

De eigenaar van een Ford hoeft echter niet te rillen bij de gedachte aan vrieskou in de vroege ochtend. Dit is te danken aan de door Ford ontwikkelde Quickclear-voorruittechnologie. Quickclear bestaat uit een vlechtwerk van ultradunne verwarmingsdraden dat is aangebracht tussen twee glaslagen. Hierdoor is de voorruit binnen enkele seconden ijs- en sneeuwvrij en heeft de bestuurder optimaal zicht.

Dit gepatenteerde systeem werd 26 jaar geleden voor het eerst toegepast in de Ford Scorpio, en is nu op alle modellen van Ford nog steeds een bijzonder populaire voorziening.

"Sommige technologieën hebben een beperkte levensduur, maar Quickclear heeft de tand des tijds probleemloos doorstaan," zegt Abidine Ould-Merzough, glasexpert bij Ford. "Stel je voor, het vriest dat het kraakt, je moet je haasten om 's morgens op tijd naar je werk te gaan en dan word je geconfronteerd met een dikke ijslaag op de voorruit. Met de Quickclear-technologie hoeft u slechts op een knop te drukken en enkele seconden te wachten terwijl de voorruitverwarming korte metten maakt met sneeuw en ijs.

"En omdat glas wordt verwarmd, worden tegelijkertijd ook vastgevroren ruitenwissers ontdooid. Hierdoor gaan de bladen van de wissers langer mee en wordt de motor van het ruitenwissersysteem minder zwaar belast. Vanzelfsprekend komt Quickclear ook goed van pas wanneer de voorruit tijdens het rijden beslaat."

Met een bevroren voorruit rijden is niet alleen gevaarlijk, het kan u ook een fikse boete van enkele honderden euro's opleveren. Maar wat te doen als de temperaturen onder het vriespunt komen en de auto is niet voorzien van Quickclear?

David Glidden, Product Support Manager bij Autoglass®: "Wij adviseren altijd een goede krabber of effectief ontdooiingsmiddel om ijs van een autoruit te verwijderen. Verder adviseren wij ontdooiingsmiddelen in flacons met een pompje in plaats van in spuitbussen omdat deze slechter zijn voor het milieu."

Hij voegt hieraan toe: "Het gebruik van heet water is niet verstandig. Het temperatuurverschil tussen heet water en een bevroren voorruit is enorm. De schok die dit teweegbrengt kan de voorruit ernstig beschadigen. Glas is weliswaar erg hard, maar het is niet buigzaam en is niet bestand tegen een snelle, ongelijke expansie."

Wist u dat?

Uit een onderzoek dat vorige winter door Autoglass® is uitgevoerd kwam naar voren dat maar liefst 30% van de ondervraagde automobilisten hun blote handen hebben gebruikt in een vergeefse poging om ijs van de voorruit te verwijderen. Bijna de helft (45%) zei hiervoor een creditcard te hebben gebruikt en 41% gaf toe te hebben geprobeerd sneeuw en ijs met een handschoen te verwijderen!

Ernstiger was dat nog eens 13% van de ondervraagden toegaf hun voorruit te hebben ontdooid met heet water. Niet alleen kan deze methode het glas ernstig beschadigen, water dat op de grond komt, kan bevriezen en gevaar opleveren.