Over het afgesloten boekjaar 2013, dat eindigde op 31 maart jl. heeft Mazda Motor Corporation een nettowinst geboekt van 286 miljoen euro. Dit resultaat was vooral te danken aan de verkoopsuccessen van de Mazda CX-5, geïntroduceerd begin 2012 en aan de nieuwe Mazda6, die later in het boekjaar werd gelanceerd. Ook in Europa zijn de vooruitzichten gunstig, ondanks de nog steeds voortdurende stagnatie van de verkoop op de personenautomarkt.

De wereldwijde omzet en winst overtroffen de cijfers van vorig jaar in alle categorieën: zo steeg de omzet met 8,5 % tot ¥ 2,21 triljoen* (€ 18,4 miljard) en het bedrijfsresultaat steeg tot € 449 miljoen, een verbetering van € 772 miljoen. De nettowinst van de onderneming was € 286 miljoen, tegen een verlies van € 898 miljoen in boekjaar 2012.

De totale omzet bleef vrijwel onveranderd op 1,24 miljoen eenheden, hoewel de CX-5 de verwachtingen aanzienlijk overtrof met wereldwijd 200.000 verkochte eenheden. Als gevolg daarvan heeft Mazda de jaarlijkse productie van de compacte crossover SUV, het eerste model dat voorzien is van het volledige scala aan SKYACTIV technologieën en het nieuwe ‘Kodo - Ziel van Beweging’ designthema, opgevoerd tot 240.000 stuks. De verkopen van de nieuwe Mazda6, het tweede SKYACTIV-model, zijn ook zeer bemoedigend. En de alom geprezen SKYACTIV-D dieselmotor blijkt enorm populair onder kopers van deze twee nieuwe modellen: zo'n 70 % kiest voor deze schone diesel van Mazda.

Het Europese marktaandeel van de onderneming bleef stabiel terwijl de verkopen daalden, wat de aanhoudende zwakte van de totale markt weerspiegelt. In de tweede helft van het boekjaar trad er echter een substantiële verbetering op bij Mazda, dat de verkopen in Europa** sneller zag groeien dan de markt en wel met 4,7 % ten opzichte van de eerste helft van dat jaar, terwijl het marktaandeel met een tiende tot 1,1 % steeg. Deze trend werd vooral opgepikt in het laatste kwartaal, toen Mazda in Europa 39.804 voertuigen verkocht, een stijging van meer dan 50 % ten opzichte van het kwartaal daarvóór en 1,7 procent meer dan in hetzelfde kwartaal in het vorige boekjaar. En dat in een tijd waarin de Europese markt voor personenauto's daalde met bijna 10 %. Het succes werd versterkt door het vergroten van het aanbod van de CX-5 en de succesvolle lancering van de nieuwe Mazda6 in februari dit jaar, wat er onder meer voor zorgde dat Mazda haar Europese marktaandeel wist te vergoten tot 1,3 % in de periode januari-maart.

Mazda verwacht dat de positieve trend zich voorzet in het nieuwe boekjaar 2014, met een wereldwijde omzetgroei van 12 % en een verdubbeling van de winst van het afgesloten boekjaar. De verwachting is ook dat het aantal verkochte eenheden wereldwijd zal stijgen met 8 % tot 1,34 miljoen en in Europa (inclusief Rusland) met 17 % tot 200.000 eenheden, voornamelijk als gevolg van de groeiende populariteit van de twee thans beschikbare SKYACTIV-modellen en de introductie van de derde, de nieuwe Mazda3. In dat kader verwacht Mazda dat de wereldwijde verkoop zal stijgen tot 1,7 miljoen eenheden in boekjaar 2016.

* Bron: Mazda Motor Corporation ‘Geconsolideerde financiële resultaten voor het boekjaar afgesloten op 31 maart 2013’. Euro berekend op ¥ 120 = € 1 (wisselkoers per 31 maart 2013).

** Europese verkoop en marktaandelen, EU27 + EFTA, tenzij anders aangegeven. Bron: ACEA (European Automobile Manufacturers Association), ‘New Passenger Car Registrations’; www.acea.be

Lees meer: http://www.mazda.nl/aboutmazda/news/mazda_corporate/mazda-weer-winstgevend-in-2013/